
Incepand cu ianuarie 2017, Zona Metropolitana Oradea este implicata in calitate de Lider in implementarea proiectului "Schimb de bune practici si experiente cu privire la colectarea, procesarea datelor si implicarea utilizatorilor in vederea imbunatatirii planificarii mersului cu bicicleta si pe jos, ca moduri de transport in zonele urbane si functionale"- acronim CYCLEWALK.
Proiectul Cyclewalk este finantat prin programul Interreg Europe 2014-2020 si are un buget de 1.591.327 Eur (bugetul ZMO – 233 160 Eur).
Scopul proiectului este de a sprijini trecerea de la utilizarea autovehiculelor la forme de mobilitate urbana precum mersul pe jos si mersul cu bicicleta, aducand in prim plan nevoile biciclistilor si ale pietonilor, in cadrul procesului de planificare.
Parteneriatul este format din 7 institutii din 6 tari europene (ZMO - Romania, Regiunea Sardinia si orasul Olbia - Italia, Gruparea Europeana de Cooperare Teritoriala EURO-GO - Slovenia, Societatea de transport public Vilnius - Lituania, Regiunea Burgenland - Austria si Universitatea din Amsterdam - Olanda).
Prin intalnirile de lucru, completate cu evaluarile tururilor pietonale sau cu bicicleta, discutii tehnice in cadrul grupurilor locale, proiectul are menirea de a asigura adoptarea de criterii de calitate pentru o infrastructura adecvata mersului pe jos si cu bicicleta.
Durata proiectului Cyclewalk este: ianuarie 2017 – decembrie 2021.
In cadrul proiectului, intre 23-25 mai, localitatea Vilnius a gazduit vizita de studiu si un training de pregatire cu caracter tehnic, la care au participat si reprezentanti ai localitatilor membre ale ZMO. Obiectivul acestei intalniri a fost de a facilita schimbul de experiente intre orase, dezvoltarea unui set de criterii si practici calitative care vizeaza conditii de mobilitate urbana mai bune pentru biciclisti si pietoni.
Tematica s-a axat pe studiul informal al infrastructurii ciclabile si pietonale, urmarind discutii cu caracter tehnic asupra provocarilor si solutiilor pentru un transport mai durabil. Un element important al explorarii l-a constituit analiza gradului de adaptare a infrastructurii la persoanele cu handicap sau persoanele cu nevoi speciale.
Domnul Lennart Nout, expert olandez care a sustinut cursurile de instruire tehnica, a declarat ca Vilnius este pe drumul cel bun in ceea ce priveste constructia de piste de biciclete, in conditiile in care noile piste si noile planuri de infrastructura egaleaza in multe cazuri infrastructura de biciclete din Olanda.
«Fiecare trebuie sa inteleaga ca este nevoie de mult timp pentru construirea unei infrastructuri. Chiar mai mult timp este nevoie pentru schimbarea vechilor obiceiuri. Fiecare oras are propriile sale caracteristici, prin urmare orasele nu ar trebui sa se teama, ar trebui sa experimenteze, sa faca chiar greseli in incercarea de a descoperi solutii originale; acest lucru se intampla in mod deosebit in intreaga lume atunci cand infrastructura este modificata si imbunatatita».
Mai multe informatii despre proiect gasiti la: https://www.interregeurope.eu/cyclewalk/